SP DEN HELDER GEMATIGD POSITIEF OVER DRAAI WONINGSTICHTING IN HET PUNTENSYSTEEM

23 november 2023

SP DEN HELDER GEMATIGD POSITIEF OVER DRAAI WONINGSTICHTING IN HET PUNTENSYSTEEM

De Helderse SP is gematigd positief door de aankondiging van woningstichting Den Helder om het reeds lang door ons bekritiseerde puntensysteem op de schop te nemen.

“Een achterstand die in het huidige systeem - met de standaardpunt per dag die elke ingeschrevene krijgt - pas na ruim acht jaar is weggewerkt. „Het aantal punten voor economische binding wordt gehalveerd van drieduizend naar vijftienhonderd punten. Het verschil tussen werkenden en niet-werkenden wordt daardoor kleiner”, zegt Woningstichting-directeur Robbert Waltmann. Maar blijft dan natuurlijk nog steeds ruim 4 jaar wachttijd meer dan bij mensen met een betaalde baan. Daarnaast vraagt Woningstichting nog steeds aan mensen met een Wajong-uitkering om een baan van 20 uur te zoeken voordat ze in aanmerking komen voor een sociale huurwoning. Maar mensen met een Wajong-uitkering kunnen over het algemeen helemaal niet werken vanwege een arbeidsbeperking en krijgen dáárom juist die uitkering.

Dat gepensioneerden nu niet meer gediscrimineerd gaan worden door Woningstichting beoordeelt de SP als positief.

Dat Woningstichting zegt dat deze koerswijziging niets te maken heeft met het “SP Zwartboek Woningnood” en onze petitie tegen het puntensysteem, laten we aan Woningstichting, we laten die eer graag aan Woningstichting.

Samengevat zijn het vooral de mensen met een uitkering of gepensioneerden die beter worden van deze koerswijziging van Woningstichting en daar was het de SP om te doen. Maar we zijn nog niet tevreden en zullen blijven vechten voor een verdere koerswijziging van Woningstichting.

Ton Schuitemaker, vicevoorzitter SP Den Helder