Helderse Sp ers in Den Burg over de koopkracht

16 augustus 2022

Helderse Sp ers in Den Burg over de koopkracht

Op een zeer zonnige dag op een toeristisch eiland Texel waren zaterdag 13 augustus 11 SP-ers op pad in Den Burg. Het thema was de ‘koopkrachtknallers’ waar de SP een landelijke actie aan heeft geweid.

In de binnenstad van Den Burg werd er geflyerd om deze SP-actie te ondersteunen. Ook werden er diverse gesprekken gevoerd o.a. met een gezin uit Ter Apel die helaas ook andere problemen kent. Hoewel de Tesselaars het niet gewend zijn dat er een werkgroep van de SP is, werden de folders wel goed ontvangen.

De Werkgroep bestaat uit een groep mensen die de kern vormen van een aantal actieve SP-leden die op Texel wonen. Zij willen in 2026 mee gaan doen met de gemeenteraadsverkiezingen, alsmede hun moederafdeling SP Den Helder. De landelijke SP-actie heeft wel een ‘beweging’ opgebracht. De mensen zijn het zat! Behalve de landelijke stikstof problematiek, de gaswinning in Groningen en de woningnood staat de koopkracht voor betaalbare boodschappen, de energiekosten dat omlaag moet, brandstof goedkoper maken, huren bevriezen en afschaffen van de eigen risico van de zorgverzekering.

Buiten het folderen om, komt er in een buurt in Den Helder een ‘superzaterdag’ waar vele SP ers langs de deuren gaan om met de mensen in gesprek te gaan over het onderwerp koopkracht. Men kan gegevens achterlaten als men mee wil gaan naar de landelijke bijeenkomst die op zaterdag 17 september op het Malieveld in Den Haag. Op 20 september is het Prinsjesdag en gaat de SP extra aandacht geven aan wat de regering heeft veroorzaakt.

Voor de Werkgroep SP Texel is het hun eerste ervaring met actie voeren. “Dit smaakt naar meer” zegt Maarten Dijksen die ook kandidaat is voor de Provinciale Verkiezingen in maart 2023. Het is hard werken maar de weg naar 2026 is nog lang. De volgende actie is in Den Helder en wel op zaterdag 10 september. “Dan gaan we in Nieuw Den Helder de buurt in waar er vele ‘rode jassen’ aanwezig zullen zijn” zegt voorzitter Dirks van SP Den Helder. De leden van Texel en Den Helder maken zich klaar voor deze dag.

Om deze actie te ondersteunen, kan dat via:

Kosten omlaag, inkomen omhoog | Kosten Omlaag - SP

Peter Dirks, afdelingsvoorzitter SP Den Helder/Texel