Ombouw van camping Donkere Duinen tot villapark.

1 juli 2022

Ombouw van camping Donkere Duinen tot villapark.

De provincie Noord-Holland heeft nog geen groen licht gegeven voor de ombouw van camping Donkere Duinen tot villapark.

Dat melden Gedeputeerde Staten van Noord-Holland in reactie op vragen van de fractie van de SP in Provinciale Staten. Het plan is zelfs nog niet ambtelijk of bestuurlijk besproken, stellen Gedeputeerde Staten. De gemeente Den Helder heeft zelfstandig de Adviescommissie Ruimtelijke Ontwikkeling om advies gevraagd.

’Het plan zal moeten voldoen aan de vereisten van de Omgevingsverordening, waarbij permanente bewoning van recreatiewoningen niet is toegestaan en sprake moet zijn van een goede landschappelijke inpassing’, neemt het provinciebestuur alvast een voorschotje op de besluitvorming.

Geen tenten

De SP maakt zich, net als andere partijen, zorgen over de ontwikkelingen op de camping aan de rand van het Helderse bos- en duingebied. Eigenaar Wijnand Richter wil de camping verkopen aan projectontwikkelaar Kontour Vastgoed.

Het betekent het einde van de seizoenscamping, zoals die al decennia lang bestaat. Kontour wil in plaats van tenten en caravans op het terrein 35 luxe vakantievilla’s bouwen. Die gaan jaarrond in de verhuur, waardoor er ook in de winter activiteit zal zijn op het terrein.

Recreanten

De SP wil van Gedeputeerde Staten weten of er onderzocht is welke invloed de recreanten kunnen hebben op het nabij gelegen natuurgebied. Volgens het provinciebestuur zijn alle bestaande activiteiten in het gebied getoetst aan de natuurregels.

Van nieuwe initiatieven wordt bekeken of deze niet schadelijk zijn voor de natuur, melden Gedeputeerde Staten. Ontwikkelaar Kontour moet dus laten uitzoeken wat de effecten van het project zullen zijn op de natuur.

Onderzoek

De uitstoot van stikstof tijdens het bouwen van de villa’s hoeft overigens niet te worden meegenomen in zo’n onderzoek. ’Als uit de voortoets blijkt dat significant negatieve effecten niet zijn uit te sluiten, dan is een nader onderzoek vereist. Dit zal de initiatiefnemer dan weer moeten laten doen’, meldt het provinciebestuur.

Op de vraag van de SP of de villa’s permanent mogen worden bewoond is het antwoord duidelijk: dat mag niet. Ze mogen wel het hele jaar door gebruikt en verhuurd worden. ’Het zal dus geen villawijk worden, maar zal wel het jaarrond gebruikt worden.’