Luxe villa’s camping Donkere Duinen “ verarming “ van vakantieaanbod in Den Helder.

12 juni 2022

Ontwikkelaar Kontour Vastgoed heeft camping de Donkere Duinen gekocht en heeft vergevorderde plannen om op het terrein 35 Luxe vakantiewoningen ( vanaf  € 600.000,00 per stuk ) te realiseren.Ter vergelijking: de huidige camping heeft rond de 60 plaatsen waar je voor een paar tientjes per nacht kan verblijven in een prachtige omgeving van bos en duinen. De plannen van Kontour zijn onlangs gepresenteerd aan de Helderse gemeenteraad.

De gemeenteraadsleden van het CDA en Beter voor Den Helder noemen de plannen zelfs een aanwinst voor de stad.

Een aanwinst voor Den Helder, denken wij echter niet.

Kontour richt zich op het hogere segment. Nou ja, met vakantiehuisjes vanaf zes ton kan je dat inderdaad wel zeggen:  ja. Je moet wel een héél dikke portemonnee hebben om daar een weekje vakantie te kunnen vieren.

Zeker, de SP misgunt de superrijken geen “ dure “ vakanties, maar moet dat echt in Den Helder ?

Er zijn in Den Helder helemaal geen winkels of restaurants die aan de normen van de superrijken voldoen, dus dat wordt regelmatig naar Amsterdam pendelen. Dan zullen we het maar niet meer hebben over duurzaamheidsambities, duurzaam bouwen en milieu.

Maar goed, waar het natuurlijk om gaat is dit. Waar kan Jan Modaal of Jan met of zonder de pet nog op vakantie. We hebben in Den Helder en Julianadorp al diverse vakantieparken, ook in het hogere segment. We hebben zelfs vakantiehuisjes op het Julianadorper strand, wat eigenlijk openbare ruimte zou moeten zijn, dus beschikbaar voor een ieder. Deze ontwikkeling zie je in de hele kuststrook. Campings en eigen huisjes/chalets moeten wijken voor mooie resorts met verplichte verhuur. Onbetaalbaar voor de modale burger en Jan met of zonder de Pet.

Maar wat wil de Helderse gemeenteraad eigenlijk. Moet Den Helder het Palermo aan de Nederlandse kust worden ? En wie profiteert daar dan van ? Tja, alleen de ontwikkelingsmaatschappijen en investeerders natuurlijk. Wat het meest opvalt, is dat er in Den Helder en Julianadorp behoorlijk gebouwd en vernieuwd wordt. Dat is mooi !

Maar waarom worden er nauwelijks goedkopere woningen voor de gewone burger gebouwd ? Waarom moeten vele inwoners van Den Helder jaren en jaren wachten om in aanmerking te komen voor een betaalbare huur of koopwoning?

Samengevat: Den Helder is een eenvoudige kleine stad aan de Nederlandse Kust. Een stad zonder teveel “ poespas “ en veel gewone mensen. Laten we met beide benen op de grond blijven staan en het grote geld vooral voorbij laten gaan want daar hebben gewone mensen, mensen met een modaal inkomen, Jan met de Pet en hard werkende middenstanders helemaal niets aan.

Ton Schuitemaker - Vice voorzitter Afd.: SP Den Helder