’JOEY HEEFT EEN WAJONG-UITKERING EN WORDT GEDISCRIMINEERD’

24 februari 2023

’JOEY HEEFT EEN WAJONG-UITKERING EN WORDT GEDISCRIMINEERD’

Klacht over woningtoewijzingssysteem van Woningstichting bij College voor de Rechten van de Mens.

,,We wachten op een reactie van Woningstichting op ons zwartboek.’’

Ton Schuitemaker van de Helderse SP: ,,We wachten op een reactie van Woningstichting "

© Foto RedMouse

Delano Weltevreden - Vandaag om 09:00 / DEN HELDER

Over het woningtoewijzingsbeleid van de Woningstichting heeft Nieuwedieper Cees Blaauwboer een klacht ingediend bij het College voor de Rechten van de Mens. Hij vindt dat de woningcorporatie zijn stiefzoon Joey discrimineert omdat die een Wajong-uitkering heeft.

Joey (23) heeft een verstandelijke beperking en kan daardoor niet werken. ,,Woningstichting had hem uitgenodigd om te kijken naar een woning in Julianadorp. Vervolgens kreeg hij te horen dat hij niet in aanmerking komt, omdat hij te weinig punten heeft. Hij heeft een uitkering en krijgt dus niet de drieduizend punten voor economische binding. Dat is discriminatie. Een statushouder heeft ook geen economische binding, maar krijgt wel sneller een woning toegewezen. Als iemand uit Schagen morgen verzint dat hij in Den Helder komt werken, krijgt die wel in één klap die drieduizend punten. In het tempo waarin iemand als Joey bij Woningstichting punten opbouwt, duurt het meer dan acht jaar voordat hij dat aantal punten heeft opgebouwd. Zo staat hij dus altijd achter in de rij. Van Woningstichting kreeg hij te horen dat hij een baan voor twintig uur in de week moest zoeken, dan krijgt hij die drieduizend punten wel. Maar dat gaat dus niet, daarom heeft hij juist die Wajong-uitkering.’’

Advocaat

Blauwboer en zijn echtgenote zeggen een klacht te hebben ingediend bij het College voor de Rechten van de Mens. ,,En we zijn in gesprek met een advocaat. We onderzoeken of juridische stappen mogelijk zijn, want dit kan niet. Men heeft in dit land de mond vol van gelijke kansen voor mensen met een beperking. Hoe is zo’n woningtoewijzingssysteem dan in hemelsnaam mogelijk?’’

Woordvoerder Sander Quartel van Woningstichting legt uit waarom het puntensysteem wordt gehanteerd voor het verdelen van woningen: ,,De kandidaat met de meeste punten krijgt als eerste een aanbieding. Die punten krijgt een woningzoekende voor de duur dat hij of zij staat ingeschreven bij Woonmatch. Verder kan een woningzoekende onder bepaalde omstandigheden aanspraak maken op extra punten, zoals punten voor economische binding. De meeste leerkrachten, verpleegkundigen of bijvoorbeeld politieagenten, kiezen voor een baan bij of in de randstad terwijl Den Helder deze mensen ook hard nodig heeft. Door deze extra punten hebben zij een grotere kans op een woning in Den Helder dan elders in het land. Op deze manier proberen wij hen voor de stad te behouden en aan Den Helder te binden. Vandaar de term ’economische binding’.’’