2081 SP stemmers ( Bedankt ! )

18 maart 2021

2081 SP stemmers ( Bedankt ! )

Foto: Daan Angevare

De VVD is in Den Helder weer de grootste partij geworden. Op de liberalen werden 7712 stemmen uitgebracht. De partij won ruim twee procent.

De PVV werd met 5305 stemmen de tweede partij, maar leverde ten opzichte van vier jaar geleden wel bijna drie procent stemmen in. Daarmee bleef Geert Wilders in de marinestad D66 ver voor: deze partij behaalde 3332 stemmen (een winst van 1,6 procent), het CDA kreeg 3074 stemmen (verlies van 2,5 procent).

Dat meldde de gemeente Den Helder woensdagnacht. De uitslag is nog niet definitief. Het opkomstpercentage in Den Helder was bijna 75 procent (74,93%).

Harmen Krul-effect

Het beeld in Den Helder wijkt iets af van de de landelijke uitslag: daar bleef D66 de PVV voor en werd de tweede partij. Ook in Den Helder was er brede steun voor Forum voor Democratie: de partij kreeg 2732 stemmen.

Ook de SP deed het goed met 2081 stemmen. JA 21 kreeg 859 stemmen. Verder lijkt wel sprake van een bescheiden Harmen Krul-effect. Het ligt voor de hand dat het verlies voor het CDA relatief klein bleef in de marinestad omdat er een lokale CDA-kandidaat in de race was.

Code Oranje, met een prominente rol voor Helders raadslid Sylvia Hamerslag behaalde in de marinestad slechts 252 stemmen. De nieuwe partij gaat niet in de Tweede Kamer komen, zo is de verwachting.

Overige partijen

Hoe scoorden de andere partijen? GroenLinks: 972 stemmen, PvdA: 1701, ChristenUnie: 930 stemmen, Partij voor de Dieren 1141, 50Plus: 520.

SGP: 219, Denk: 118, BIJ1: 113, Volt: 415, Nida: 20, Piratenpartij: 86, Libertaire Partij: 9, Jong: 59, Splinter: 126, BBB: 177, NL Beter: 44, Lijst Henk Krol: 51, Oprecht: 39, Jezus Leeft: 19, Trots op Nederland: 112, U-Buntu-Connected Front: 30, Lijst 30 (Blanco): 44, Feestpartij: 31, Wij zijn Nederland: 2.

Marten Visser - Vandaag om 09:55 ( Bron Noordhollands dagblad )