Durf te dromen

Durf te dromen

Ik durf te dromen.

Mijn droom.

Ik heb hem nog niet vervult.

Ik ben ervan overtuigd dat het kan.

Ik zal struikelen, vallen, opstaan.

Ik maak de fouten en leer ervan.

Ik wil ervoor gaan !

Daar droom ik van.

De reiziger in tijd overziet de jaren en blikt terug. Nu in het heden is gerezen, wat ontstaan is in het verleden, zo vertelt de herinnering, zo beschrijft dit verhaal.

De jonge pelgrim op het pad volgt in tweeduizendentwee, een groep enthousiaste SP leden in Den Helder een werkgroep oprichten. Deze groep blijft bij elkaar en na diverse acties, met onder andere een flink debat met GroenLinks over de Europese grondwet, ontstaat er op 10 september 2005 de officiële SP-afdeling Den Helder.

Het bestuur en actieve kaderleden stoten door om in 2006 bij gemeenteraadsverkiezingen 4 zetels te behalen. De pelgrim kan heden ten dage nog niet geloven wat er, enkele dagen na deze prachtige overwinning, gebeurde. Drie gekozen SP-fractieleden nemen hun zetel mee en stappen zonder blikken of blozen over naar de door hen dan plotseling opgerichte eigen partij. Onvervalst kiezersbedrog. De reiziger ziet de SP vier jaar lang met één zetel knokken voor wat ze waard zijn, om dan als partij, wederom toe te slaan met drie zetels bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2010. Wandelend over het tijdspad, ervaart de pelgrim tot zijn schrik dat de SP-fractie verdampt.

In tweeduizendentwaalf zit er geen SP’er meer in de raad. Alle drie de zetels zijn meegenomen naar elders. De reiziger begeeft zich nu op een kronkelend pad dat leidt naar de toekomst. Al lopend neemt hij waar dat een kerngroep er alles aan doet om de afdeling Den Helder zijn naam te doen behouden. Maar de tijd schrijdt voort. En ondanks de vele acties, zoals het behoud van de buslijnen, het Gemini-ziekenhuis en de zorg in het algemeen, lukt het niet om, ondanks de aanwezigheid van Renske Leijten op de ledenvergadering in het jaar 2016, meer actieve leden te ronselen. Wanneer de reiziger de bocht om loopt ziet hij, net als de pelgrim, begin 2017 naar aanleiding van een superzaterdag het aantal actieve leden in de afdeling toenemen.

Een nieuw bestuur wordt gevormd, het verkiezingsprogramma geschreven. Echter de ultieme poging om wederom mee te doen in tweeduizendenachtien, strandt als het bestuur in 2017 uit elkaar valt en de afdeling geen toestemming krijgt van de landelijke commissie om mee te doen. De reiziger loopt door en ontdekt dat de Pelgrim, ondanks de tegenslagen, in december 2018 een leden-dag organiseert in de nieuwe bibliotheek in Den Helder. Hier komen leden bij elkaar die de afdeling gaan versterken. De reiziger slaat linksaf richting tweeduizendtwintig en ziet dat de pelgrim zich in 2019 omringt met een tiental kader leden.  Aangekomen in 2020 neemt de reiziger waar dat het de pelgrim is gelukt om een nieuwgekozen bestuur te formeren die allen tijdens een heel goed bezochte leden vergadering worden geïnstalleerd. Het kader en het bestuur organiseren een jubileumfeest ter ere van het 15-jarig bestaan van de afdeling Den Helder.

De pelgrim voelt dat de tijd zich tegen hem keert. Een virus genaamd corona belemmert de festiviteiten, belemmert de acties, belemmert het veldplan en toch… De reiziger loopt tweeduizend eenentwintig in en ziet de pelgrim zijn doel naderen. Een degelijk bestuur, daarnaast 10 kaderleden, een jaarplan 2021, een activiteitenagenda tot maart 2022, alles is doordacht en wordt uitgeschreven. Hij wordt omringd door enthousiaste mensen die maar een doel voor ogen hebben. Een afdeling die staat als een huis en meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen van 2022. De reiziger loopt door richting de toekomst met in het achterhoofd de zin die de jonge pelgrim ooit tegen hem zei:

Durf te dromen !

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.